İlahiyat Fakültesi
Köklü bir tarihe sahip olan İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin ilk kuruluşu Dâru’l-ünun bünyesinde gerçekleşmiştir. Dâru’l-fünun’un açılması için ilk çalışmalar 1846 yılında başlamış 1863, 1870 ve 1874’de bazı teşebbüsler olmuşsa da bu müessese Dâru’l-fünun-ı Şahane ismiyle II.Abdülhamit Han’ın saltanatında 30 Ağustos 1900 tarihinde kurulmuştur. Kurulan bu Dâru’l-fünun’un bünyesinde Ulum-ı Şeriyye Şubesi (Fakültesi) de yer almaktaydı. Bu şube birtakım değişikliklere uğramakla birlikte 1914 yılına kadar açık kalmıştır.
1914 yılında tüm İstanbul medreseleri Dâru’l-Hilâfeti’l-Aliyye Medreseleri adı altında bir tek medreseye dönüştürülmüştür. Bu çerçevede Ulûm-ı Şer’iyye Şubesi ilga edilmiş, mevcut öğrenciler Dârulhilâfe Medresesi Kısm-ı Âlîsi’ne devredilmiştir. Kısa bir süre sonra medreselerle ilgili yeni bir düzenleme yapılmış ve Süleymaniye Medresesi açılmıştır. Bir yüksek medrese mahiyetinde olan Süleymaniye Medresesi bünyesinde Felsefe-Tasavvuf, Tefsir-Hadis ve Fıkıh’tan oluşan üç şube bulunuyordu. Ancak daha sonra bunların tümü kapatılarak, öğrencileri yeni açılan İstanbul Dârülfünûnu İlahiyat Fakültesi'ne devredilmiştir.

İstanbul Dârülfünûnu 1 Nisan 1924 tarihinde 493 nolu yasa ile Tıp, Hukuk, Fen, Edebiyat ve İlahiyat olmak üzere beş fakülteden ibaret bir üniversite olarak kurulmuştur. Eğitim süresi üç yıl olarak belirlenen İlahiyat Fakültesi, aynı yılın Mayıs ayında açılmıştır. 3 Mart 1924 tarihinde çıkarılan 430 sayılı Tevhid-ı Tedrisat Kanunu’nun akabinde Maarif Vekaleti’nin kararı ile medreseler kapatıldı. Süleymaniye Medresesi’nde öğrenci iken bu müessesenin lağvedilmesiyle açıkta kalan öğrenciler Dârülfünûn İlahiyat Fakültesi’ne devredilmişlerdir. Ayrıca yüksek mekteplerden mezun olanlar, resmî veya hususî tam dereceli lise mezunları, kapatılmış olan Sahn ve İptida-i Dâhil medreselerini ikmal edenler, İmam-Hatip mekteplerinden lise derecesi ile mezun olanlar da buraya kayıt yaptırabiliyorlardı. Ancak lise mezunları Arapça ve Farsçadan imtihan edildikten sonra Fakülteye alınıyorlardı.
İstanbul Dârülfünûnu 1 Nisan 1924 tarihinde 493 nolu yasa ile Tıp, Hukuk, Fen, Edebiyat ve İlahiyat olmak üzere beş fakülteden ibaret bir üniversite olarak kurulmuştur. Eğitim süresi üç yıl olarak belirlenen İlahiyat Fakültesi, aynı yılın Mayıs ayında açılmıştır. 3 Mart 1924 tarihinde çıkarılan 430 sayılı Tevhid-ı Tedrisat Kanunu’nun akabinde Maarif Vekaleti’nin kararı ile medreseler kapatıldı. Süleymaniye Medresesi’nde öğrenci iken bu müessesenin lağvedilmesiyle açıkta kalan öğrenciler Dârülfünûn İlahiyat Fakültesi’ne devredilmişlerdir. Ayrıca yüksek mekteplerden mezun olanlar, resmî veya hususî tam dereceli lise mezunları, kapatılmış olan Sahn ve İptida-i Dâhil medreselerini ikmal edenler, İmam-Hatip mekteplerinden lise derecesi ile mezun olanlar da buraya kayıt yaptırabiliyorlardı. Ancak lise mezunları Arapça ve Farsçadan imtihan edildikten sonra Fakülteye alınıyorlardı.
Tevhid-ı Tedrisat Kanununun 4. maddesinde şöyle deniyordu: “Maarif Vekâleti, yüksek dîniyât mütehassısları yetiştirmek üzere Dârülfünûn’da bir İlahiyat Fakültesi tesis ve imamet ve hitabet gibi dînî hizmetlerin ifası vazifesiyle mükellef memurların yetişmesi için de ayrı mektepler küşad edecektir.” (Zabıt Ceridesi, cild 7, sh. 26-29, Kanun numarası 430, 3 Mart 1340/1924). Bu kanunda geçen “ilahiyat” ismi ilk defa bir yükseköğretim kurumunun adı olarak zikredilmiştir. Dârülfünûn bünyesinde bulunan ilk beş fakülteden biri olan İlahiyat Fakültesi ile yeni bir yüksek din öğretimi kurumu eğitim tarihimizde yerini almıştır.
Tevhid-ı Tedrisat Kanununun 4. maddesinde şöyle deniyordu: “Maarif Vekâleti, yüksek dîniyât mütehassısları yetiştirmek üzere Dârülfünûn’da bir İlahiyat Fakültesi tesis ve imamet ve hitabet gibi dînî hizmetlerin ifası vazifesiyle mükellef memurların yetişmesi için de ayrı mektepler küşad edecektir.” (Zabıt Ceridesi, cild 7, sh. 26-29, Kanun numarası 430, 3 Mart 1340/1924). Bu kanunda geçen “ilahiyat” ismi ilk defa bir yükseköğretim kurumunun adı olarak zikredilmiştir. Dârülfünûn bünyesinde bulunan ilk beş fakülteden biri olan İlahiyat Fakültesi ile yeni bir yüksek din öğretimi kurumu eğitim tarihimizde yerini almıştır.
Fakültede Tefsir ve Tefsir Tarihi, Hadis ve Hadis Tarihi, Fıkıh Tarihi gibi temel dînî dersler başta olmak üzere İçtimaiyât, Ahlâk, Dîn-i İslam Tarihi, Arap Edebiyatı, Felsefe-i Din, Kelâm Tarihi, İslam Feylesofları, Tasavvuf Tarihi, Felsefe Tarihi, İslam Bediiyatı, Hâlihazırda İslam Mezhepleri, Akvâm-ı İslamiyye Etnografyası, Türk Tarih-i Dînîsi, Tarih-i Edyân dersleri de okutuluyordu. Ayrıca Arapça, Farsça, Fransızca da okutulan dersler arasındaydı.
İlahiyat Fakültesi kurulduğu tarihten itibaren 1933 yılına kadar aralıksız sekiz yıl eğitim-öğretime devam etmiştir. İsviçre’den getirilen Prof. Albert Malche’nin hazırladığı rapor üzerine Hükümetin çıkardığı 31 Mayıs 1933 tarih ve 2252 nolu kanun ile Dârülfünûn ve bağlı fakülteler 31 Temmuz 1933 tarihinde kapatılmıştır. Böylece Dârülfünûn’un bünyesinde yer alan İlahiyat Fakültesi de kapanmış oldu. Üniversitenin kapatılması için birçok gerekçeler ileri sürülmüştür. İlahiyat Fakültesinin kapatılma gerekçesi olarak mezunlarına bir meslek ve maişet vasıtası sunulamadığı için devam eden öğrencinin olmaması gösterilmiştir. Üniversitenin kapatılmasıyla diğer bazı öğretim üyeleri gibi, İlahiyat Fakültesi’nin hocalarının bir kısmı da açıkta kalmıştır.
Kapatılan Dârülfünûn’un yerine 1 Ağustos 1933 tarihinde İstanbul Üniversitesi kurulmuş, ancak bu yeni Üniversite’de İlahiyat Fakültesi’ne yer verilmemişti. Bunun yerine Edebiyat Fakültesi içinde İslam Tetkikleri Enstitüsü kurularak, müdürlüğüne M. Şerafettin Yaltkaya getirilmişti. İlahiyat Fakültesi’nde görev yapan öğretim üyelerinin bir kısmı ve kayıtlı olan öğrenciler de buraya nakledildi. Ne var ki adı geçen Enstitünün statüsü ve konumu belli olmadığı için buraya yeni öğrenci alınmadı. Görevli öğretim üyelerinden ölenlerin veya emekliye ayrılanların yerine yenileri atanmadığından Enstitü 1941 yılında kapanmıştır. Oysa Malche'nin hazırladığı raporda, İlahiyat Fakültesi’nin, İslam Tarihi, Felsefesi ve Dini kürsüsü olarak Edebiyat Fakültesi’ne bağlanması öngörülmüştü. Şayet raporun gereği yapılsaydı İlahiyat Fakültesi, Edebiyat Fakültesi bünyesinde faaliyetine devam edebilecekti.
İstanbul Dârülfünûn İlahiyat Fakültesi eğitim-öğretim verdiği sekiz yıllık süre içerisinde çok önemli ilmî faaliyetler icra etmiştir. Fakültenin mecmuasında ilahiyat alanında yayınlanan makaleler ve fakülte hocalarının neşrettiği kitaplar, alana oldukça önemli katkılar sağlamıştır. Büyük tepki ve tenkitlere maruz kalan Dinde Reform Projesi de Fakülte adına yapılan çalışmalardan biridir. Proje dönemin gazetelerinde geniş bir şekilde yer almıştır.
İstanbul Üniversitesi, tarihî misyonuna uygun olarak ülkemiz insanına eğitim-öğretim alanında büyük hizmet vermiş, insanların ufkunu aydınlatmıştır. Daha önceki dönemlerde olduğu gibi, son hâliyle kurulduğu 1933 yılından günümüze kadar pek çok alanda ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli eleman ve ilim adamlarını yetiştirmeye devam etmektedir. Ancak, mazisinde olmasına rağmen, son hâliyle kurulduğunda bünyesinde İlahiyat Fakültesinin yer almamış olması büyük bir eksiklikti. İstanbul Üniversitesi diğer alanlarda olduğu gibi, İlahiyat alanında da iyi bir eğitim-öğretim hizmeti vermeli, dinî hayatımıza zenginlik ve derinlik katmalıydı.
İstanbul Üniversitesinde İlahiyat Fakültesi’nin olmayışı, tarihi geçmişi açısından da uygun değildi. Zira Üniversitenin temelini oluşturan ve ona kaynaklık yapan tüm medrese ve Dârülfünûnlarda, İlahiyat Fakültesi daima vazgeçilmez bir şube olarak yer almıştır. Bu eksikliğin giderilmesi için bazı girişimlerde bulunulmuş, ancak Üniversitenin bünyesinde bir İlahiyat Fakültesinin kurulması mümkün olmamıştı.
1992 yılında İstanbul Üniversitesi’ne bağlı bir İlahiyat Fakültesi kurmaya karar vermiştir. Bu amaçla Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında 41 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair 2809 Sayılı Kanun ile 78 ve 190 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanununun 4. maddesinde değişiklik yapılmıştır. 03.07.1992 tarih ve 3837 sayılı kanun ile yapılan bu değişiklik sonucu İstanbul Üniversitesinde İlahiyat Fakültesi kurulmuş oldu. 1996 yılında eğitime başlayan Fakülte 2000 yılında ilk mezunlarını vermiştir.
Fakültenin kurulduğu dönemde hususi bir binası olmadığı için, muhtelif mekânlarda zorlukla eğitim-öğretim yapılıyordu. Bunun için Fatih/Horhor’da bulunan Filim Merkezi binasının yanındaki arsa ve metruk binalar Fakülteye tahsis edilerek, 20.08.1998 tarihinde dönemin Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel’in de katıldığı bir törenle Fakülte binasının temeli atılmıştır. Bu arada Fakülte mekân sıkıntısı sebebiyle 2000 yılında geçici olarak Şirinevler’e taşınmış ve 2005 yılının sonuna kadar burada eğitim-öğretime devam etmiştir. 2006 yılında Fatih/Horhor’daki yeni yerine taşınmıştır. O tarihten bu yana Fatih’te tarih ve kültür bakımından zengin bir mekânda, İstanbul’un en önemli cami ve kütüphanelerinin ortasında, güçlü öğretim üyesi kadrosuyla eğitim-öğretim faaliyetlerine ve çeşitli etkinliklerle halkımızı din konusunda aydınlatmaya devam etmektedir.
Temel İslam Bilimleri Bölümü
Temel İslam Bilimleri Bölümü, alanı içerisindeki konuları İslam’ın temel kaynaklarına dayanarak akademik düzeyde ele almaktadır. Tefsir Ana Bilim Dalı, İslam dininin temel kaynağı olan Kur’an-ı Kerim’in tarihini “Kur’an ilimleri” ana başlığı altında toplanabilecek literatürü, Kur’an’ın anlaşılıp yorumlanmasının usul ve metotlarını, tarih boyunca oluşan tefsir birikimini ele alan anabilim dalıdır. Hadis Ana Bilim Dalı, İslam dininin temel kaynaklarından biri kabul edilen sünnetin yazılı bilgi ve belgelerini teşkil eden hadis metinlerini, geçirdiği tarihi süreci de dikkate alarak, hadis usulü kuralları çerçevesinde sened, metin ve muhteva açısından tetkik etmekte ve bunların güncel yorumları üzerinde durmaktadır. İslam Hukuku Ana Bilim Dalı, İslam dininin bireysel ve toplumsal hayata ilişkin hükümlerini, bu hükümler etrafında tarih içinde oluşan hukuki düşünce ve tecrübeyi mukayeseli ve tahlilci bir yaklaşımla ele almaktadır. Kişinin Allah’a karşı vecibelerinin ameli yönünün (ibadetler), Müslüman toplumlarda hukukun oluşum ve gelişim sürecinin, doktrin ve uygulama yönüyle hukuki birikim ve geleneğin, dini-hukuki hükümlere ulaşmada izlenen metotların, ibadet ve hukuk alanına ait hükümlerin hikemi ve felsefi temellerin yanı sıra modern hukuk düşüncesi ve bu alana ait temel kavram ve teorilerin tanıtılması hedeflenmiştir. Kelam Ana Bilim Dalı, başlangıçtan günümüze kadar Müslümanlar tarafından ortaya konan ruhani çabaları, bunların Kur’an ve sünnetteki temellerini, tarih içinde evrelerini de dikkate alarak inceler. İslam Mezhepleri Tarihi Ana Bilim Dalı, dinin insanlar tarafından anlaşılmasındaki farklılıkların zamanla sistemleşip kurumlaşması sonucu ortaya çıkan ve dinin değişik beşeri yorumları olarak algılanabilecek olan mezheplerin ortaya koyduğu fikirleri bilimsel yöntemlerle araştırmaya, mezhep-din farkının belirlenmesine, bunların doğuş sebeplerini, kurumlaşma safhalarını ve düşüncelerini ilmi metotlarla ortaya koyarak İslam Düşüncesindeki yerlerini tespit etmeye katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Tasavvuf Ana Bilim Dalı, Tasavvuf tarihi, tarikatlar ve Osmanlı tasavvuf hareketleri hakkında bilgi verir. Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kıraat Ana Bilim Dalı, Kur’an-ı Kerim’in tecvid kurallarına uygun bir şekilde okunmasını, müfredatta yer alan sure ve ayetlerin ezberlenmesini sağlar ve kıraat tarihi hakkında bilgi verir. Arap Dili ve Belagatı Anabilim Dalı, Arapçayı dil ve gramer olarak modern bilimsel yöntemlerle öğretmeye çalışmaktadır. İslam dininin temel kaynaklarını doğrudan anlayabilmek, temel İslam bilimleri ve kültür tarihi alanlarında yazılmış olan klasik ve modern eserleri inceleyebilmek için öncelikle en önemli kaynak dil olan Arapçanın öğrenilmesi; ayrıca bu eserlerdeki kavram ve dil inceliklerinin anlaşılması içinde belagat adı altında toplanan özellikle bu dile ait çeşitli disiplinlerin bilinmesi gerekmektedir.
Temel İslam Bilimleri Bölümü altında 8 Anabilim Dalı Başkanlığı yer almaktadır.
Arap Dili ve Belagatı Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Hadis İslam Hukuku Ana Bilim Dalı Başkanlığı
İslam Mezhepleri Tarihi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Kelam Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kıraat İlmi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Tasavvuf Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Tefsir Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Temel İslam Bilimleri Bölümü, alanı içerisindeki konuları İslam’ın temel kaynaklarına dayanarak akademik düzeyde ele almaktadır. Tefsir Ana Bilim Dalı, İslam dininin temel kaynağı olan Kur’an-ı Kerim’in tarihini “Kur’an ilimleri” ana başlığı altında toplanabilecek literatürü, Kur’an’ın anlaşılıp yorumlanmasının usul ve metotlarını, tarih boyunca oluşan tefsir birikimini ele alan anabilim dalıdır. Hadis Ana Bilim Dalı, İslam dininin temel kaynaklarından biri kabul edilen sünnetin yazılı bilgi ve belgelerini teşkil eden hadis metinlerini, geçirdiği tarihi süreci de dikkate alarak, hadis usulü kuralları çerçevesinde sened, metin ve muhteva açısından tetkik etmekte ve bunların güncel yorumları üzerinde durmaktadır. İslam Hukuku Ana Bilim Dalı, İslam dininin bireysel ve toplumsal hayata ilişkin hükümlerini, bu hükümler etrafında tarih içinde oluşan hukuki düşünce ve tecrübeyi mukayeseli ve tahlilci bir yaklaşımla ele almaktadır. Kişinin Allah’a karşı vecibelerinin ameli yönünün (ibadetler), Müslüman toplumlarda hukukun oluşum ve gelişim sürecinin, doktrin ve uygulama yönüyle hukuki birikim ve geleneğin, dini-hukuki hükümlere ulaşmada izlenen metotların, ibadet ve hukuk alanına ait hükümlerin hikemi ve felsefi temellerin yanı sıra modern hukuk düşüncesi ve bu alana ait temel kavram ve teorilerin tanıtılması hedeflenmiştir. Kelam Ana Bilim Dalı, başlangıçtan günümüze kadar Müslümanlar tarafından ortaya konan ruhani çabaları, bunların Kur’an ve sünnetteki temellerini, tarih içinde evrelerini de dikkate alarak inceler. İslam Mezhepleri Tarihi Ana Bilim Dalı, dinin insanlar tarafından anlaşılmasındaki farklılıkların zamanla sistemleşip kurumlaşması sonucu ortaya çıkan ve dinin değişik beşeri yorumları olarak algılanabilecek olan mezheplerin ortaya koyduğu fikirleri bilimsel yöntemlerle araştırmaya, mezhep-din farkının belirlenmesine, bunların doğuş sebeplerini, kurumlaşma safhalarını ve düşüncelerini ilmi metotlarla ortaya koyarak İslam Düşüncesindeki yerlerini tespit etmeye katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Tasavvuf Ana Bilim Dalı, Tasavvuf tarihi, tarikatlar ve Osmanlı tasavvuf hareketleri hakkında bilgi verir. Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kıraat Ana Bilim Dalı, Kur’an-ı Kerim’in tecvid kurallarına uygun bir şekilde okunmasını, müfredatta yer alan sure ve ayetlerin ezberlenmesini sağlar ve kıraat tarihi hakkında bilgi verir. Arap Dili ve Belagatı Anabilim Dalı, Arapçayı dil ve gramer olarak modern bilimsel yöntemlerle öğretmeye çalışmaktadır. İslam dininin temel kaynaklarını doğrudan anlayabilmek, temel İslam bilimleri ve kültür tarihi alanlarında yazılmış olan klasik ve modern eserleri inceleyebilmek için öncelikle en önemli kaynak dil olan Arapçanın öğrenilmesi; ayrıca bu eserlerdeki kavram ve dil inceliklerinin anlaşılması içinde belagat adı altında toplanan özellikle bu dile ait çeşitli disiplinlerin bilinmesi gerekmektedir.
Temel İslam Bilimleri Bölümü altında 8 Anabilim Dalı Başkanlığı yer almaktadır.
Arap Dili ve Belagatı Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Hadis İslam Hukuku Ana Bilim Dalı Başkanlığı
İslam Mezhepleri Tarihi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Kelam Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kıraat İlmi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Tasavvuf Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Tefsir Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Felsefe ve Din Bilimleri
Felsefe ve Din Bilimleri programı bir bütün olarak, insanlık tarihi kadar eski olan din ve inançların geçmişten günümüze geçirdikleri değişimleri, insan ve din arasındaki ilişkinin temellerini, bireysel ve toplumsal hayatta dinin yeri ve fonksiyonlarını, din ve akıl arasındaki ilişkiyi, İslam düşüncesinin altyapısını ve dini tefekkürün gelecek nesillere aktarım biçimlerini, doğru düşünmenin ve araştırmalarda mantıksal hatalardan korunmanın yöntemlerini, insanlığın felsefi birikimini ve felsefi düşünme biçiminde somut ifadesini bulan eleştirel bakışı elde etme yollarını, ilmi ve akademik bir yaklaşımla ele almaktadır. Felsefe ve Din Bilimleri programı, öğrencilerin düşünce yapılarının zenginleşmesine, eleştirel düşünme yetilerinin geliştirilmesine, bireysel ve sosyal olguları sağlıklı bir şekilde anlayıp yorumlayabilmesine ve kendini etkili bir şekilde ifade edebilmesine katkıda bulunmaktadır. Felsefe ve Din Bilimleri programı, akli düşünce ile din olgusu arasında doğru bir ilişkinin kurulması ve insanlığı daha erdemli bir geleceğe taşımak amacıyla yapılacak araştırmalar için akademik ve entelektüel bir uzak görüşlülük kazandırmayı amaçlamaktadır.
Felsefe ve İslam Bilimleri Bölümü altında 8 Anabilim Dalı Başkanlığı yer almaktadır.
Din Eğitimi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Din Felsefesi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Din Psikolojisi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Din Sosyolojisi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Dinler Tarihi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Felsefe Tarihi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
İslam Felsefesi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Mantık Ana Bilim Dalı Başkanlığı
İslam Tarihi ve Sanatları
Fakültemizin İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü’nde öncelikle İslam Tarihi Ana Bilim dalı bünyesinde İslam dininin doğuşundan günümüze kadar tarihi süreci konu edilmektedir. İslam’ın tarihi sürecinde İslam öncesi Arap toplumu, Hz. Muhammed ve İslam’ın doğuşu, halifeler dönemi ve diğer Müslüman devletler ele alınmaktadır. Tarih boyunca ortaya çıkan Müslüman devletler farklı kıtalarda egemen olduğundan İslam toplumları coğrafi dağılımına göre de tasnif edilmektedir. Geniş bir coğrafyaya dağılmış olan Müslüman devletler sahip oldukları inanç ve kültürel değerleri de beraberinde götürerek kurumsallaşmışlardır. Bu nedenle Müslümanlara özgü İslam kurumları ve bilim/kültür geleneği de İslam Tarihi bölümü içinde değerlendirilmektedir. İslam kurumları ile kültürel değerleri konusu bölümün Türk İslam Sanatları Anabilim Dalı’na kaynaklık etmektedir. İslam inancının aşıladığı bedii heyecana dayalı olarak pek çok sanat eseri insanlık tarihinin ortak değeri haline gelmiştir. Camii, eğitim kurumu ve vakıf eserleri başta olmak üzere hat sanatından tezhip ve ebruya kadar pek çok Türk-İslam sanat eseri bu ana bilim dalının konusu olmaktadır. İslam geleneği en az bin yıllık geçmişe sahip güçlü bir edebiyat müktesebine sahiptir. İslam kültürü içinde üretilen pek çok manzum ve mensur eser Türk-İslam Edebiyatı Ana Bilim Dalı içinde ele alınmaktadır. Özellikle Camii içi musiki geleneği İslam kültürü içinde köklü bir yere sahiptir. Müslüman kültürünün özgün musiki aletleri ile icra edilen sanat eserleri, beste ve güfteleriyle Türk Din Musikisi Ana Bilim Dalının konusudur. Bu içeriğiyle İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü öğrencilere İslam’ın tarihi süreç içinde oluşan kurumsal yapısının yanı sıra günümüze kadar ulaşmış olan kültür, sanat ve bilim geleneğini sunmaktadır. Özellikle, İslam sanatları ve edebiyat alanında yetenekli öğrencilere İslam tarihi bilgilerinin yanı sıra musiki ve sanat boyutuyla tarihi gelenekleri öğrenme fırsatı verilmekte, bu değerleri koruma bilinci aşılanmaktadır.
İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü altında 4 Anabilim Dalı Başkanlığı yer almaktadır.
İslam Tarihi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Türk Din Musikisi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Türk İslam Edebiyatı Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Türk İslam Sanatları Tarihi Ana Bilim Dalı Başkanlığı
Mezunlar; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği, İmam, Vaiz, Müezzin, Kuran Kursu Öğreticiliği gibi alanlarda daha çok istihdam edilmektedir.
Ahlaki erdemler konusunda topluma rehberlik edebilecek donanıma sahip ilahiyatçılar yetiştirmeyi ve bu amaç doğrultusunda bilimsel araştırmalar yapmayı kendisine misyon edinen İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, emsalleri içerisinde çok sayıda avantaj ve ayrıcalığı bünyesinde barındıran bir fakültedir. Güçlü öğretim kadrosu, öğrenci kalitesi, program çeşitliliği ve şehir içerisindeki konumu fakültemizin öne çıkan özellikleridir.
Nitelikli ve Güçlü Akademik Kadro
Fakültemizin en önemli avantajlarından birisi akademik kadrosunun kalitesi ve zenginliğidir. Öyle ki her anabilim dalında ülkemizin birbirinden seçkin akademisyenleri görev yapmaktadır. Fakültemizin akademik kadro planlaması yapılırken bu konuya dikkat edilmiştir. Alanında çok güçlü hocalarımız da bu seçkin kadroda yer almayı tercih etmişlerdir. Böylelikle fakültemiz eşine az rastlanır dev bir akademisyen kadrosuna kavuşmuştur.
Fakültemizi tercih ederek burada okumaya hak kazanan öğrencilerimiz, tıpkı bu seçkin kadro ile hayata hazırlanan mezunlarımız gibi, üniversitelerimiz başta olmak üzere pek çok alanda katma değer üreteceklerdir.
Nitelikli Öğrenci
Fakültemiz, üniversite tercih kılavuzlarındaki farklı programlarıyla en yüksek dilimden öğrenci alan ilahiyat fakülteleri içerisinde ilk sıralarda yer almaktadır. Ülkemizin en seçkin öğrencilerinin fakültemizi tercih ediyor olması, buradaki eğitim ortamının sağladığı verimin de en üst düzeye çıkmasını beraberinde getirmektedir. Bu sayede fakültemizi tercih eden öğrenciler, öğrenme ve akademik gelişme hedeflerini en üst düzeyde gerçekleştirebilmektedir.
Nitelikli ve Güçlü Akademik Kadro
Fakültemizin en önemli avantajlarından birisi akademik kadrosunun kalitesi ve zenginliğidir. Öyle ki her anabilim dalında ülkemizin birbirinden seçkin akademisyenleri görev yapmaktadır. Fakültemizin akademik kadro planlaması yapılırken bu konuya dikkat edilmiştir. Alanında çok güçlü hocalarımız da bu seçkin kadroda yer almayı tercih etmişlerdir. Böylelikle fakültemiz eşine az rastlanır dev bir akademisyen kadrosuna kavuşmuştur.
Fakültemizi tercih ederek burada okumaya hak kazanan öğrencilerimiz, tıpkı bu seçkin kadro ile hayata hazırlanan mezunlarımız gibi, üniversitelerimiz başta olmak üzere pek çok alanda katma değer üreteceklerdir.
Nitelikli Öğrenci
Fakültemiz, üniversite tercih kılavuzlarındaki farklı programlarıyla en yüksek dilimden öğrenci alan ilahiyat fakülteleri içerisinde ilk sıralarda yer almaktadır. Ülkemizin en seçkin öğrencilerinin fakültemizi tercih ediyor olması, buradaki eğitim ortamının sağladığı verimin de en üst düzeye çıkmasını beraberinde getirmektedir. Bu sayede fakültemizi tercih eden öğrenciler, öğrenme ve akademik gelişme hedeflerini en üst düzeyde gerçekleştirebilmektedir.

Nitelikli Eğitim Öğretim
Fakültemizin üçüncü avantajı ise şudur: ülkemizin en büyük ilahiyat fakültelerinden birisi olması hasebiyle bünyesinde çeşitli programların yer almasıdır.
Fakültemizde Lisans düzeyinde Türkçe Birinci Öğretim ve İkinci Öğretim İlahiyat programlarının yanı sıra, İngilizce İlahiyat, Arapça İlahiyat, Uluslararası İlahiyat programları da yer almaktadır. Arapça ve İngilizce hazırlık programlarımız güçlü misafir öğretim elemanlarının da desteğiyle oldukça başarılı bir şekilde yürütülmektedir.
Lisansüstü düzeyde her branşta Türkçe yüksek lisans ve doktora programları devam etmektedir. Önümüzdeki kısa ve orta vadede ise İngilizce ve Arapça lisansüstü programlarının yanı sıra Manevi Danışmanlık ve Rehberlik başta olmak üzere çeşitli alanlarda tezli-tezsiz yüksek lisans programlarının açılması hedeflenmektedir. Zira akademik kadromuzun zenginliği alandaki ihtiyaçlara göre bizlere birbirinden yararlı yeni programlar açmak konusunda motivasyon kaynağı olmaktadır.
Eşsiz Konum
Öğrencilerimizin İÜ İlahiyat fakültesini tercih listesinin başına yazmasını gerekli kılan bir diğer avantaj ise fakültemizin İstanbul’daki ilim, kültür ve sanat merkezlerine çok yakın bir konumda yer almasıdır. Fakültemiz; Beyazıt, Süleymaniye ve Millet kütüphaneleri ile Osmanlı Arşivi’ne en yakın konumdaki ilahiyat fakültesidir. Bu imkanlardan gerek hocalarımız gerekse öğrencilerimiz kolayca istifade edebilmektedir. Öte yandan Süleymaniye, Beyazıt, Şehzadebaşı, Sultan Ahmet ve Fatih gibi selatin camilerinin, yanı başımızda olması fakültemizin manevi atmosferini güçlendirmektedir. Burada tek tek sayamadığımız daha pek çok tarihi ve kültürel zenginliğimiz fakültemize yürüme mesafesindedir.
İşte bu ve benzeri nedenlerle nitelikli bir ilahiyat eğitimi almak isteyen siz değerli öğrencilerimizin tercih edecekleri fakültelerin başında kuşkusuz İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi gelmektedir. Fakültemizi tercih edecek sevgili öğrenciler, idari ve akademik kadromuz sizleri güler yüzle karşılayacağı günü sabırsızlıkla beklemektedir. Hiçbir öğrencimizin ilim, irfan, sevgi, kardeşlik ve huzur ortamını fakültemizde fazlasıyla teneffüs edeceğinden kuşkusu olmasın.
Nitelikli Eğitim Öğretim
Fakültemizin üçüncü avantajı ise şudur: ülkemizin en büyük ilahiyat fakültelerinden birisi olması hasebiyle bünyesinde çeşitli programların yer almasıdır.
Fakültemizde Lisans düzeyinde Türkçe Birinci Öğretim ve İkinci Öğretim İlahiyat programlarının yanı sıra, İngilizce İlahiyat, Arapça İlahiyat, Uluslararası İlahiyat programları da yer almaktadır. Arapça ve İngilizce hazırlık programlarımız güçlü misafir öğretim elemanlarının da desteğiyle oldukça başarılı bir şekilde yürütülmektedir.
Lisansüstü düzeyde her branşta Türkçe yüksek lisans ve doktora programları devam etmektedir. Önümüzdeki kısa ve orta vadede ise İngilizce ve Arapça lisansüstü programlarının yanı sıra Manevi Danışmanlık ve Rehberlik başta olmak üzere çeşitli alanlarda tezli-tezsiz yüksek lisans programlarının açılması hedeflenmektedir. Zira akademik kadromuzun zenginliği alandaki ihtiyaçlara göre bizlere birbirinden yararlı yeni programlar açmak konusunda motivasyon kaynağı olmaktadır.
Eşsiz Konum
Öğrencilerimizin İÜ İlahiyat fakültesini tercih listesinin başına yazmasını gerekli kılan bir diğer avantaj ise fakültemizin İstanbul’daki ilim, kültür ve sanat merkezlerine çok yakın bir konumda yer almasıdır. Fakültemiz; Beyazıt, Süleymaniye ve Millet kütüphaneleri ile Osmanlı Arşivi’ne en yakın konumdaki ilahiyat fakültesidir. Bu imkanlardan gerek hocalarımız gerekse öğrencilerimiz kolayca istifade edebilmektedir. Öte yandan Süleymaniye, Beyazıt, Şehzadebaşı, Sultan Ahmet ve Fatih gibi selatin camilerinin, yanı başımızda olması fakültemizin manevi atmosferini güçlendirmektedir. Burada tek tek sayamadığımız daha pek çok tarihi ve kültürel zenginliğimiz fakültemize yürüme mesafesindedir.
İşte bu ve benzeri nedenlerle nitelikli bir ilahiyat eğitimi almak isteyen siz değerli öğrencilerimizin tercih edecekleri fakültelerin başında kuşkusuz İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi gelmektedir. Fakültemizi tercih edecek sevgili öğrenciler, idari ve akademik kadromuz sizleri güler yüzle karşılayacağı günü sabırsızlıkla beklemektedir. Hiçbir öğrencimizin ilim, irfan, sevgi, kardeşlik ve huzur ortamını fakültemizde fazlasıyla teneffüs edeceğinden kuşkusu olmasın.
İlk İlahiyat Fakültesi
Kökleri Osmanlı dönemine uzanan fakültemiz, ülkemizde kurulan ilk ilahiyat fakültesi olma özelliğine sahiptir. İlk defa 30 Ağustos 1900’de Dârülfünûn-ı Şahane adıyla kurulan üniversitenin İlahiyat şubesi olarak eğitim öğretim faaliyetlerine başlamıştır. Dârulfünûn-i Şahane, 31 Temmuz 1933 tarihinde kapatılınca bünyesindeki İlahiyat fakültesi yeni açılan üniversitede İslam Tetkikleri Enstitüsü’ne dönüştürülmüştür. Uzunca bir fasılanın ardından fakültemiz, İstanbul Üniversitesi’ne bağlı olarak 1992 yılında yeniden kurulmuş ve ilk öğrencisini 1996 yılında alabilmiştir. Geçen kısa süre içerisinde göreceli genç fakültemiz çok hızlı bir şekilde büyümüştür.
Kökleri Osmanlı dönemine uzanan fakültemiz, ülkemizde kurulan ilk ilahiyat fakültesi olma özelliğine sahiptir. İlk defa 30 Ağustos 1900’de Dârülfünûn-ı Şahane adıyla kurulan üniversitenin İlahiyat şubesi olarak eğitim öğretim faaliyetlerine başlamıştır. Dârulfünûn-i Şahane, 31 Temmuz 1933 tarihinde kapatılınca bünyesindeki İlahiyat fakültesi yeni açılan üniversitede İslam Tetkikleri Enstitüsü’ne dönüştürülmüştür. Uzunca bir fasılanın ardından fakültemiz, İstanbul Üniversitesi’ne bağlı olarak 1992 yılında yeniden kurulmuş ve ilk öğrencisini 1996 yılında alabilmiştir. Geçen kısa süre içerisinde göreceli genç fakültemiz çok hızlı bir şekilde büyümüştür.
Ülkemizin en geniş kadrosuna sahip ikinci ilahiyat fakültesidir. Günümüzde 200’ü aşan dev bir akademisyen kadrosunu bünyesinde barındırması bakımından ülkemizin en geniş kadrosuna sahip ikinci ilahiyat fakültesi durumundadır. Program çeşitliliği bakımından en zengin üç fakülteden birisidir.

Fakültemizin enleri arasında ifade edebileceğimiz diğer bir husus ise program çeşitliliğidir. İlahiyat alanlarında ihtiyaç duyulan programları açmak noktasında akla gelen ilk fakülte İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi olmaktadır. Sahip olduğu avantajları nedeniyle ihtiyaç duyulan hemen her ilahiyat programının fakültemizde açılması uygun görülmüştür. İngilizce, Arapça ve Türkçe lisans programlarımızın yanı sıra, öğrencilerimiz ve hocalarımız için geliştirilen Uluslararası İlahiyat (UİP), Erasmus+ ve Mevlâna gibi uluslararası programların yanı sıra öğrenciler için Farabi gibi ulusal öğrenci değişim programlarını bünyesinde barındırmaktadır. Her yıl belli sayıda öğrencimiz bu programlardan yararlanabilmektedir.
Fakültemiz kütüphane, arşiv ve ilmi araştırma merkezlerine en yakın fakültedir. Fakültemizi müstesna kılan bir diğer en ise ülkemizin en büyük kütüphane, arşiv ve ilmi araştırma merkezlerine olan yakınlığıdır. Bu yönüyle fakültemiz benzerleriyle kıyaslanmayacak ölçüde avantajlı durumdadır.

Başarı bursu
İlk 5000’e girerek fakültemizi tercih eden 12 öğrencimize lisans süresince karşılıksız başarı bursu verilecektir. Bursun devam etmesinin tek şartı ise öğrencinin üniversite eğitimi sırasında da başarısını belli bir puan ortalamasının üstünde tutmasıdır. Bu proje, İstanbul Dârulfünun İlahiyat Vakfı’nın fakültemize sunduğu bir imkandır.
İlk 5000’e girerek fakültemizi tercih eden 12 öğrencimize lisans süresince karşılıksız başarı bursu verilecektir. Bursun devam etmesinin tek şartı ise öğrencinin üniversite eğitimi sırasında da başarısını belli bir puan ortalamasının üstünde tutmasıdır. Bu proje, İstanbul Dârulfünun İlahiyat Vakfı’nın fakültemize sunduğu bir imkandır.
Diğer burslar
Burs imkanları bununla sınırlı değildir. Hocalarımızın ve çeşitli sivil toplum kuruluşlarının katkılarıyla ihtiyaç sahibi çok sayıda öğrencimize destek bursları da verilmektedir. Önümüzdeki dönemde burs verilen öğrenci sayısının daha da arttırılması planlanmaktadır.
Burs imkanları bununla sınırlı değildir. Hocalarımızın ve çeşitli sivil toplum kuruluşlarının katkılarıyla ihtiyaç sahibi çok sayıda öğrencimize destek bursları da verilmektedir. Önümüzdeki dönemde burs verilen öğrenci sayısının daha da arttırılması planlanmaktadır.
Barınma
Fakültemizin İstanbul’un merkezindeki konumu sayesinde zaten var olan barınma imkanlarının yanı sıra Darülfunun İlahiyat Vakfı bünyesinde de öğrencilerimize barınma imkânı sunulmaktadır. Bu imkanlardan yararlanan öğrencilerimiz, ilahiyat eğitimlerini takviye etmek üzere geleneksel tarzda İslamî İlimleri de tahsil edebileceklerdir.
Fakültemizin İstanbul’un merkezindeki konumu sayesinde zaten var olan barınma imkanlarının yanı sıra Darülfunun İlahiyat Vakfı bünyesinde de öğrencilerimize barınma imkânı sunulmaktadır. Bu imkanlardan yararlanan öğrencilerimiz, ilahiyat eğitimlerini takviye etmek üzere geleneksel tarzda İslamî İlimleri de tahsil edebileceklerdir.
Yarı zamanlı öğrenci çalıştırma programı
Üniversitemizin fakültemiz için belirlediği kontenjan çerçevesinde 20 kadar öğrencimiz, “yarı zamanlı öğrenci çalıştırma programı” kapsamında fakültemizin çeşitli görev alanlarında istihdam edilmektedir.
Üniversitemizin fakültemiz için belirlediği kontenjan çerçevesinde 20 kadar öğrencimiz, “yarı zamanlı öğrenci çalıştırma programı” kapsamında fakültemizin çeşitli görev alanlarında istihdam edilmektedir.
Sosyal ve kültürel imkanlar
Fakültemizde öğrencilerimizin kültürel ve sosyal faaliyetlerini sağlamak üzere Fakültemiz yerleşkesinde 275 kişilik bir konferans salonu, 83 kişilik bir kütüphane, kantin, bir bay bir de bayan olmak üzere 2 Mescid yer almaktadır.
Fakültemizde öğrencilerimizin kültürel ve sosyal faaliyetlerini sağlamak üzere Fakültemiz yerleşkesinde 275 kişilik bir konferans salonu, 83 kişilik bir kütüphane, kantin, bir bay bir de bayan olmak üzere 2 Mescid yer almaktadır.
Öğrenci kulüpleri, fakültemiz öğrencilerinin önemli faaliyet alanlarından birisidir. Danışman hocaların rehberliğinde kurulan kulüpler aracılığıyla, öğrencilerimiz konferans salonu başta olmak üzere diğer alanlarda bilimsel, sosyal, sanatsal, edebi ve kültürel faaliyetleri özgürce yürütebilmektedir.
1- Genç Gönüllüler Kulübü
2- Adalet ve Erdem Kulübü
3- İlim ve Düşünce Kulübü
4- International Students of Islam Kulübü
5- Daru’l-Fünun İlahiyat Kulübü
6- Muhibbu’l Arabiyye Kulübü
7- Fikir ve Aksiyon Kulübü
8- Theological Thinking Association Kulübü
9- İSAR Öğrenci Topluluğu Kulübü
10- Siyer Araştırmaları kulübü
11- Değerleri İnşa Kulübü
12- Genç Önder Kulübü
13- Dinler Tarihi Kulübü
14- Dersaadet Kulübü
15- Genç İyilik Kulübü
16- Daru’l-Fünun Kültür ve Edebiyat Kulübü
17- İlim, Selamet, Liyakat,Adalet ve Medeniyet Kulübü
18- Yakamoz Kulübü
19- Aksa Çalışmaları Kulübü
20- Hayvan haklarını ve Refahını Koruma Kulübü
21- Arapça Münazara Kulübü
22- Gençlik ve Sosyallik Kulübü
2- Adalet ve Erdem Kulübü
3- İlim ve Düşünce Kulübü
4- International Students of Islam Kulübü
5- Daru’l-Fünun İlahiyat Kulübü
6- Muhibbu’l Arabiyye Kulübü
7- Fikir ve Aksiyon Kulübü
8- Theological Thinking Association Kulübü
9- İSAR Öğrenci Topluluğu Kulübü
10- Siyer Araştırmaları kulübü
11- Değerleri İnşa Kulübü
12- Genç Önder Kulübü
13- Dinler Tarihi Kulübü
14- Dersaadet Kulübü
15- Genç İyilik Kulübü
16- Daru’l-Fünun Kültür ve Edebiyat Kulübü
17- İlim, Selamet, Liyakat,Adalet ve Medeniyet Kulübü
18- Yakamoz Kulübü
19- Aksa Çalışmaları Kulübü
20- Hayvan haklarını ve Refahını Koruma Kulübü
21- Arapça Münazara Kulübü
22- Gençlik ve Sosyallik Kulübü
Kulüplerin Tanıtımı
Kültür ve Edebiyat Topluluğu Kulübü:
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kültür ve Edebiyat Topluluğu hiçbir siyasi partiye, ideolojiye, vakıf ve derneğe bağlı olmayan, öğrenciler tarafından oluşturulmuş, her yaşa ve her kesime hitap eden bir kültür edebiyat topluluğudur. Aynı zamanda sanata ve sanatçıya, kültür ve edebiyata, musikiye ve kadim medeniyetimize gönül veren, ruhunuzda eksikliğini hissettiğiniz parçaları bulmayı hedefleyen bir öğrenci topluluğudur. İstanbul Üniversitesi öğrencilerinin eğitimlerinin yanı sıra gelişimlerine katkı sağlamak, birbirleriyle olan iletişimlerini güçlendirmek, her türlü sosyokültürel faaliyette bulunmak ve destek olmak, bu hususlarda farkındalık oluşturmaktır.
Arapça Münazara Kulübü:
Arapça Münazara Kulübü, Arapça'nın, İslami ilimlerin üzerine kurulu olduğu en önemli esas derslerden sayılması sebebiyle; özelde ilahiyat fakültesi öğrencileri olmak üzere tüm öğrenciler arasında münazara kültürünü yaymayı, geliştirmeyi ve destekleyerek standartlarını yükseltmeyi amaçlamaktadır.
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kültür ve Edebiyat Topluluğu hiçbir siyasi partiye, ideolojiye, vakıf ve derneğe bağlı olmayan, öğrenciler tarafından oluşturulmuş, her yaşa ve her kesime hitap eden bir kültür edebiyat topluluğudur. Aynı zamanda sanata ve sanatçıya, kültür ve edebiyata, musikiye ve kadim medeniyetimize gönül veren, ruhunuzda eksikliğini hissettiğiniz parçaları bulmayı hedefleyen bir öğrenci topluluğudur. İstanbul Üniversitesi öğrencilerinin eğitimlerinin yanı sıra gelişimlerine katkı sağlamak, birbirleriyle olan iletişimlerini güçlendirmek, her türlü sosyokültürel faaliyette bulunmak ve destek olmak, bu hususlarda farkındalık oluşturmaktır.
Arapça Münazara Kulübü:
Arapça Münazara Kulübü, Arapça'nın, İslami ilimlerin üzerine kurulu olduğu en önemli esas derslerden sayılması sebebiyle; özelde ilahiyat fakültesi öğrencileri olmak üzere tüm öğrenciler arasında münazara kültürünü yaymayı, geliştirmeyi ve destekleyerek standartlarını yükseltmeyi amaçlamaktadır.

Genç İyilik Kulübü:
İçinde yaşadığı toplumun değerlerinin farkında olan, iyilik, yardımlaşma, paylaşma ve dayanışma gibi konulara duyarlı, kendini çok boyutlu olarak geliştirmeye çalışan, sosyal sorumluluk sahibi bireylerdir.
Yeteneklerinin farkında ve bunu en üst düzeyde kendisinin ve toplumun yararına kullanabilen, interaktif iletişimi etkili biçimde kullanabilen, girişimci ve dinamik bir ruha sahip bireylerdir.
İyilik ve yardım faaliyetlerinde bireysel farklılıklara saygılı; din, dil, ırk, düşünce ve siyasi fikir ayrımı gözetmeksizin; insanlık, ahlak, gönüllülük, diğergamlık, dürüstlük, şeffaflık, güvenilirlik ve açıklık gibi evrensel değerlerle hareket etmektir.
Yakamoz Kulübü:
Yakamoz kulübü din sosyolojisi kürsüsüne bağlı kurulmuş ve öncelikli hedefleri de bu alana yönelik çalışmalardır. Genel hedefleri ise düşünceyi, yazarı, yazıyı, sanatı ve sanatçıyı desteklemektir Yakamoz kulübü, bu hedefleri oluşturma ve uygulama sürecinde kaynağını, öğrencilerin bizzat düşüncelerinden almaktadır. Kulüp içi dersleri, seminerler, konferanslar ve tarihi kültürel gezilerle öğrencilerle kültürel ve akademik faaliyetlerle bir üniversiteli olunabileceği hedeflenmiştir.
İçinde yaşadığı toplumun değerlerinin farkında olan, iyilik, yardımlaşma, paylaşma ve dayanışma gibi konulara duyarlı, kendini çok boyutlu olarak geliştirmeye çalışan, sosyal sorumluluk sahibi bireylerdir.
Yeteneklerinin farkında ve bunu en üst düzeyde kendisinin ve toplumun yararına kullanabilen, interaktif iletişimi etkili biçimde kullanabilen, girişimci ve dinamik bir ruha sahip bireylerdir.
İyilik ve yardım faaliyetlerinde bireysel farklılıklara saygılı; din, dil, ırk, düşünce ve siyasi fikir ayrımı gözetmeksizin; insanlık, ahlak, gönüllülük, diğergamlık, dürüstlük, şeffaflık, güvenilirlik ve açıklık gibi evrensel değerlerle hareket etmektir.
Yakamoz Kulübü:
Yakamoz kulübü din sosyolojisi kürsüsüne bağlı kurulmuş ve öncelikli hedefleri de bu alana yönelik çalışmalardır. Genel hedefleri ise düşünceyi, yazarı, yazıyı, sanatı ve sanatçıyı desteklemektir Yakamoz kulübü, bu hedefleri oluşturma ve uygulama sürecinde kaynağını, öğrencilerin bizzat düşüncelerinden almaktadır. Kulüp içi dersleri, seminerler, konferanslar ve tarihi kültürel gezilerle öğrencilerle kültürel ve akademik faaliyetlerle bir üniversiteli olunabileceği hedeflenmiştir.

Fikir ve Aksiyon Kulübü:
Kulübün amacı, üniversite öğrencilerinin kendilerini her alanda geliştirebilecekleri eğitimler ve faaliyetler organize etmek, aynı zamanda sosyal faaliyetler de planlayarak öğrencilerin sosyalleşmesini ve farklı alanlardan insanlarla tanışabilmesini sağlamaktır. Bununla beraber İlahiyat Fakültesi derslerini destekleyecek dersler organize edip, yapılan konferans ve seminerlerle de bir ilahiyat öğrencisinin kendisini donanımlı yetiştirebilmesinde katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Gençlik ve Sosyallik Kulübü:
Kulübümüz, öğrenciler arasında fikir ve görüş ayrımı gözetmeksizin Fakültemiz öğrencilerinin sosyal, kültürel alandaki gelişimlerine katkı sağlamak amacı taşımaktadır. Gençlik ve Spor Bakanlığı ile ortak projelerde yer almaktayız.
Kulübün amacı, üniversite öğrencilerinin kendilerini her alanda geliştirebilecekleri eğitimler ve faaliyetler organize etmek, aynı zamanda sosyal faaliyetler de planlayarak öğrencilerin sosyalleşmesini ve farklı alanlardan insanlarla tanışabilmesini sağlamaktır. Bununla beraber İlahiyat Fakültesi derslerini destekleyecek dersler organize edip, yapılan konferans ve seminerlerle de bir ilahiyat öğrencisinin kendisini donanımlı yetiştirebilmesinde katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Gençlik ve Sosyallik Kulübü:
Kulübümüz, öğrenciler arasında fikir ve görüş ayrımı gözetmeksizin Fakültemiz öğrencilerinin sosyal, kültürel alandaki gelişimlerine katkı sağlamak amacı taşımaktadır. Gençlik ve Spor Bakanlığı ile ortak projelerde yer almaktayız.

Hayvan Haklarını ve Refahını Koruma Kulübü:
Hayvan Haklarını ve Refahını Koruma Kulübü, 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu kapsamında, hayvanların rahat yaşamlarını ve hayvanlara iyi ve uygun muamele edilmesini temin etmek; hayvanların acı, ıstırap ve eziyet çekmelerine karşı en iyi şekilde korunmalarını, her türlü mağduriyetlerinin önlenmesini sağlamak bir vatandaşlık hakkı ve görevidir. Bu doğrultuda başta fakültemiz sınırları içerisinde olup, etrafımızda bulunan hayvanların temel ihtiyaçları olan beslenme, barınma ve gerekli tedavilerinin yapılmasını sağlamaktır.
Hayvan Haklarını ve Refahını Koruma Kulübü:
Hayvan Haklarını ve Refahını Koruma Kulübü, 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu kapsamında, hayvanların rahat yaşamlarını ve hayvanlara iyi ve uygun muamele edilmesini temin etmek; hayvanların acı, ıstırap ve eziyet çekmelerine karşı en iyi şekilde korunmalarını, her türlü mağduriyetlerinin önlenmesini sağlamak bir vatandaşlık hakkı ve görevidir. Bu doğrultuda başta fakültemiz sınırları içerisinde olup, etrafımızda bulunan hayvanların temel ihtiyaçları olan beslenme, barınma ve gerekli tedavilerinin yapılmasını sağlamaktır.
İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi değişim programları kapsamında farklı coğrafi bölgelerden yer alan üniversitelerle uluslararası anlaşmalar yapmıştır:
Mevlâna Programı
Ürdün (iki üniversite), Fas, Cezayir, Filistin, Tunus, Pakistan (iki), Malezya (iki), Bosna-Hersek (iki) üniversiteleriyle ikili anlaşmalarımız bulunmaktadır. Öğrencilerimize YÖK’ün verdiği bursun yanı sıra İstanbul Dârulfünun Vakfı tarafından da yolluk desteği sağlanmaktadır. (Bu kapsamda son 5 yılda 10’dan fazla öğrencimiz Mevlâna programıyla bu ülkelerde öğrenim görmüştür.)
Erasmus+ Programı
2018-2020 Arasında 18 öğrencimiz Almanya, Belçika, Macaristan, Polonya ve Avusturya’ya değişim öğrencisi olarak gitmiştir. Bu ülkelerin dışında Hollanda ve Çek Cumhuriyeti üniversiteleri ile de anlaşmalarımız bulunmaktadır.
Farabi Programı
Tüm üniversite öğrencilerinin belli şartlarda yararlandığı bir değişim programıdır.
Mevlâna Programı
Ürdün (iki üniversite), Fas, Cezayir, Filistin, Tunus, Pakistan (iki), Malezya (iki), Bosna-Hersek (iki) üniversiteleriyle ikili anlaşmalarımız bulunmaktadır. Öğrencilerimize YÖK’ün verdiği bursun yanı sıra İstanbul Dârulfünun Vakfı tarafından da yolluk desteği sağlanmaktadır. (Bu kapsamda son 5 yılda 10’dan fazla öğrencimiz Mevlâna programıyla bu ülkelerde öğrenim görmüştür.)
Erasmus+ Programı
2018-2020 Arasında 18 öğrencimiz Almanya, Belçika, Macaristan, Polonya ve Avusturya’ya değişim öğrencisi olarak gitmiştir. Bu ülkelerin dışında Hollanda ve Çek Cumhuriyeti üniversiteleri ile de anlaşmalarımız bulunmaktadır.
Farabi Programı
Tüm üniversite öğrencilerinin belli şartlarda yararlandığı bir değişim programıdır.
ilahiyat@istanbul.edu.tr