Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü Ana Bilim Dalları

Kısa Tarihçe
Türkiye ve Yunanistan arasındaki karşılıklı kültürel ilişkiler çerçevesinde İstanbul Üniversitesi ile Atina Üniversitesi arasında imzalanan protokol doğrultusunda, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü bünyesinde, Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı 2000-2001 akademik yılında kurulmuştur. İmzalanan protokol doğrultusunda Atina Üniversitesi Felsefe Fakültesi’nde de Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı kurulmuştur. Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı 2000-2001 eğitim ve öğretim yılında lisans düzeyinde eğitime geçerek öğrenci almaya başlamıştır. Ana Bilim Dalımız lisans, yüksek lisans ve doktora düzeylerinde eğitim-öğretim programlarını sürdürmektedir.
Araştırma Alanları
Programımızda önemli edebiyatçıları anma günleri, çeşitli misafir katılımcılarla gerçekleştirilen konferanslar, Uluslararası Yunan Dili Günü kapsamında öğrencilerimizin de yer aldığı çeşitli etkinlikler düzenlenmektedir.

Akademik Başarılar
“The East Has Set” Uzun Metraj Belgesel Filmi Birincilik Ödülü-13. Yunan Belgesel Festivali (Halkida 2019), “Imvros Island: A Tale of Memories” Yaratıcı Belgesel Birincilik Ödülü-9. Uluslararası Londra Film Festivali (Mayıs 2016), “Letters Never Received” En İyi Müzik Ödülü-5. Uluslararası Londra Film Festivali (Ekim 2012), “The Silent School” Yaratıcı Belgesel Birincilik Ödülü-5. Uluslararası Londra Film Festivali (Ekim 2012), “The Exile” En İyi Müzik Ödülü-5. Uluslararası Londra Film Festivali (Ekim 2012), “The Exile” En İyi Belgesel Ödülü-Uluslararası Drama Film Festivali (Eylül 2010).

Eğitim-Öğretim Hedefleri
Öğrencinin Yunanca konuşma, yazma, araştırma ve inceleme yeteneklerini geliştirmek; temel dil ve edebiyat bilgilerini kavrama becerisini kazandırmak; Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatının ürünlerini bilimsel ölçütler çerçevesinde anlama ve inceleme yeterliliğine ulaşmak; ileri düzeyde çeviri yapabilmek; öğretim programı kapsamında edinilen bilgileri meslek sahasında uygulayabilecek kalifiye eleman yetiştirmek programın hedefleri arasında yer almaktadır.

Uluslararası Anlaşmalar
Yunanistan’daki farklı üniversitelerde lisans düzeyinde Erasmus anlaşmalarımız bulunmakta olup ana bilim dalımızın belirlediği kontenjanlar ve puan sıralaması dikkate alınarak öğrenci seçimi gerçekleştirilir. İspanya Cadiz Üniversitesiyle de Erasmus anlaşmamız bulunmaktadır. Farabi ve Mevlâna Anlaşmalarımız da mevcuttur.

Öğrencinin Yunanca konuşma, yazma, araştırma ve inceleme yeteneklerini geliştirmek; temel dil ve edebiyat bilgilerini kavrama becerisini kazandırmak; Çağdaş Yunan Dili ve Edebiyatının ürünlerini bilimsel ölçütler çerçevesinde anlama ve inceleme yeterliliğine ulaşmak; ileri düzeyde çeviri yapabilmek; öğretim programı kapsamında edinilen bilgileri meslek sahasında uygulayabilecek kalifiye eleman yetiştirmek programın hedefleri arasında yer almaktadır.

Bölümün Önemi
Her yıl öğrencilerimizi Yunanistan Üniversitelerinin uluslararası yaz dil, kültür, eğitim okullarına burslu olarak göndermekteyiz. Yunanistan’ın çeşitli kurum ve kuruluşlarından aldığımız davetlerle kültür programları çerçevesinde geziler düzenlemekteyiz ve bu programlara seçilmiş başarılı lisans ve lisansüstü düzeydeki öğrencilerimiz de katılmaktadır. Yunan edebiyatından seçkin yapıtlar seçilerek, oluşturduğumuz çeviri atölyesinde, bu yapıtların çevrilme çalışmaları sürdürülmektedir.

Mezunların İş İmkanları
Resmi ve özel kurum ve kuruluşlarda (bakanlıklar, emniyet, askeri, istihbarat), çeviri, eğitim-öğretim, turizm ve seyahat, denizcilik, bankacılık, ithalat –ihracat, medya gibi alanlarda çok uluslu firmalarda çalışma olanakları bulmaktadır.

Kısa Tarihçe
Alman Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı ilk kez 1933’te Almanya’daki Nasyonal Sosyalist idarenin baskısından kaçan Alman bilimciler tarafından kurulan Romanoloji Bölümü içerisinde bir yan dal olarak kuruldu; daha sonra 1942’de Romanoloji’den ayrılarak ‘Alman Filolojisi’ adıyla bağımsız bir kürsü niteliği kazandı. Kuruluş aşamasında ilk önce üç yarıyıl Prof. Hennig Brinkmann, ardından Prof. Walter Kranz önemli rol oynadılar. 1933’te Prof. Leo Spitzer’in asistanı olarak onunla birlikte gelen Traugott Fuchs 1978’e kadar ders verdi; ayrıca 1948’den itibaren değişik süreler gelen Prof. Gerhard Fricke bölümün gelişmesinde, öğretim üyelerinin yetişmesinde etkili oldu. Yukarıda adı geçen Alman öğretim üyelerinin yanında yetişmiş olan birinci kuşak Türk öğretim üyeleri Prof. Dr. Safinaz Duruman ve Prof. Dr. Şara Sayın ana bilim dalımızın gelişmesine önemli katkıda bulunmuşlardır. Prof. Sayın ve Prof. Duruman’dan sonra ise yine onların öğrencileri olan Prof. Dr. Nilüfer Kuruyazıcı, Prof. Dr. Yüksel Özoğuz ve Prof. Dr. Şeyda Ozil ana bilim dalımızın orta kuşak temsilcileri olarak kendilerinden sonra gelen öğretim kadrosunu yetiştirme görevini üstlenmişlerdir.

Araştırma Alanları

Eğitim-Öğretim Hedefleri
Alman Dili ve Edebiyatı programı, lisans, yüksek lisans ve doktora düzeylerinde eğitim vermektedir. Ülkemizin koşulları ve öğrencilerimizin beklentisi doğrultusunda yeniden belirlediğimiz programımızın temel amacı, Alman dili, edebiyatı ve kültürü temelinde öğrencilerin kültürlerarası ve disiplinlerarası bir bakış açısı kazanmasıdır. Ana Bilim Dalımızda öğrenim dili Almanca'dır. Öğrencilerin dersleri izleyebilmeleri için ileri düzeyde Almanca bilgisine sahip olması gerekmektedir. Almanca dil bilgisi yetersiz olan öğrencilere 2012-2013 öğretim yılından başlayarak hazırlık sınıfında Almanca öğretilmektedir.


Lisans eğitimi sekiz yarıyılı kapsar. İlk iki yarıyılda haftalık 20, diğer yarıyıllarda haftalık 16 kredilik ders işlenir. İlk iki yıl Alman Dili ve Edebiyatı eğitiminin temelini oluşturan dilbilim ve edebiyat dersleri yapılır. Bu sürede Alman dili, edebiyatı ve kültürüne ilişkin genel bilgiler aktarılır, Almanca dil becerisinin geliştirilerek alanın gerektirdiği uzmanlık düzeyine getirilmesi amaçlanır. Öğrencilere edebiyat metinlerinden yola çıkarak yabancı dilde metin okuyup yazabilme, metni çözüp anlayabilme, okuduğu metnin özünü çıkarabilme, özetleyebilme ve aktarabilme becerileri kazandırmaya yönelik çalışmalar yaptırılır. Ders programı ilk iki yılda dilbilgisi, yazılı anlatım ağırlıklı olarak düzenlenmiştir. Ayrıca edebiyat ve dilbilim derslerinde, 3. ve 4. yıllara hazırlık niteliğinde uzmanlık alan bilgileri kazandırılır.

Ardından 3. ve 4. yıllarda öğrencilerin okuduğu metni, tek yönlü değil, tüm boyutlarıyla anlayıp onunla hesaplaşabilmesini, metinleri farklı bakış açılarından eleştirebilmesini ve eleştirel bir bakış açısı kazanmasını amaçlayan bir program uygulanır. Böyle bir bakış açısı kültürlerarası ve disiplinlerarası bir çalışmayı gerektirdiğinden, edebiyat tarihinin yanı sıra kültür tarihi de ders konuları arasında önemli bir ağırlığa sahiptir. Derslerin başlıca konuları arasında, Almanya’daki sosyal ve politik yapı, tarihsel gelişmeler, düşünce ve sanat alanındaki temel görüşler sayılabilir. 3. yarıyıldan başlayarak sunulan çeşitli seçmeli derslerin yanı sıra 5. yarıyıldan 8. yarıyıla kadar Edebiyat Çevirisi, Uzmanlık Dili (Wirtschaftsdeutsch) ve Medya Semineri olmak üzere üç grupta toplanan ve öğrencilere belli mesleklere yönelik donanımlar kazandırılmaya çalışan seçmeli dersler de sunulmaktadır. Ana Bilim Dalımızdan mezun olan öğrenciler, Alman dili, edebiyatı ve kültürüne dair edindikleri bilgiler, ayrıca disiplinlerarası ve kültürlerarası bir çalışma yöntemi sayesinde yalnızca Alman değil, Batı kültürüne ilişkin genel bir eleştirel bakış açısı kazanırlar.

Uluslararası Anlaşmalar
Almanya'daki aşağıda adları yer alan üniveristelerle lisans ve lisansüstü düzeyde Erasmus anlaşmalarımız bulunmaktadır: 1-Freie Universität Belin 2-Universität zu Köln 3- Universität Hamburg 4- Universität zu Paderborn 5-Bergische Universität Wuppertal. Anlaşmalar, bir ya da iki yarıyıl süreli değşimi kapsamaktadır. Ayrıntılı bilgi için ayrıca bkz.

Bölümün Önemi
Alman Dili ve Edebiyatı programı, lisans, yüksek lisans ve doktora düzeylerinde eğitim vermektedir. Ülkemizin koşulları ve öğrencilerimizin beklentisi doğrultusunda yeniden belirlediğimiz programımızın temel amacı, Alman dili, edebiyatı ve kültürü temelinde öğrencilerin kültürlerarası ve disiplinlerarası bir bakış açısı kazanmasıdır. Ana Bilim Dalımızda öğrenim dili Almancadır. Öğrencilerin dersleri izleyebilmeleri için ileri düzeyde Almanca bilgisine sahip olması gerekmektedir. Almanca dil bilgisi yetersiz olan öğrencilere 2012-2013 öğretim yılından başlayarak hazırlık sınıfında Almanca öğretilmektedir.

Lisans eğitimi sekiz yarıyılı kapsar. Haftalık 16 kredilik ders işlenir. İlk iki yıl Alman Dili ve Edebiyatı eğitiminin temelini oluşturan dil bilimi ve edebiyat dersleri yapılır. Bu sürede Alman dili, edebiyatı ve kültürüne ilişkin genel bilgiler aktarılır, Almanca dil becerisinin geliştirilerek alanın gerektirdiği uzmanlık düzeyine getirilmesi amaçlanır. Öğrencilere edebiyat metinlerinden yola çıkarak yabancı dilde metin okuyup yazabilme, metni çözüp anlayabilme, okuduğu metnin özünü çıkarabilme, özetleyebilme ve aktarabilme becerileri kazandırmaya yönelik çalışmalar yaptırılır.

Ardından 3. ve 4. yıllarda öğrencilerin okuduğu metni, tek yönlü değil, tüm boyutlarıyla anlayıp onunla hesaplaşabilmesini, metinleri farklı bakış açılarından eleştirebilmesini ve eleştirel bir bakış açısı kazanmasını amaçlayan bir program uygulanır. Böyle bir bakış açısı kültürlerarası ve disiplinlerarası bir çalışmayı gerektirdiğinden, edebiyat tarihinin yanı sıra kültür tarihi de ders konuları arasında önemli bir ağırlığa sahiptir. 3. yarıyıldan başlayarak sunulan çeşitli seçmeli derslerin yanı sıra 5. yarıyıldan 8. yarıyıla kadar öğrencilere belli mesleklere yönelik donanımlar kazandırılmaya çalışan seçmeli dersler de sunulmaktadır.

Mezunların İş İmkanları
Lisans programımızdan mezun olan öğrenciler, Alman dili, edebiyatı ve kültürüne dair edindikleri bilgiler, ayrıca disiplinlerarası ve kültürlerarası bir çalışma yöntemi sayesinde yalnızca Alman kültürüne değil, Batı kültürüne ilişkin genel bir eleştirel bakış açısı kazanırlar. Bu bilgilerini daha da derinleştirmek ve Alman edebiyatı konusunda uzman filologlar olarak meslek hayatlarına ve akademik çalışmalarına devam etmek isteyenler, Alman dili ve edebiyatı yüksek lisans ve doktora programlarına devam edebilirler. Ayrıca öğrencilerimiz iletişim, tiyatro, işletme, Avrupa Birliği vb. alanlarda yüksek lisans öğrenimine devam edebilmekte, Alman dili ve edebiyatı alanındaki edindikleri bilgiler ve çok yönlü bakış açısı, onlara bu açıdan avantaj sağlamaktadır.


Kısa Tarihçe
Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, 1980’li yılların başlarında “Ana Bilim Dalı” statüsü kazanmadan önce, Amerikan kültürü ve edebiyatı kapsamlarında yürütülen çeşitli akademik çalışmalar, 1930’lu yılların sonunda Halide Edip Adıvar başkanlığında kurulan İngiliz Filolojisi bünyesinde sürdürülmekteydi. Yükseköğretim Kurulu kararıyla 1982 yılında “Amerikan Dili ve Edebiyatı” olarak ilk öğrencilerini kabul eden Ana Bilim Dalımız, 1987 yılında isim değişikliğine uğrayarak “Amerikan Kültürü ve Edebiyatı” olarak şu anki halini almıştır ve günümüze uzanan bu zaman dilimi içerisinde lisans, yüksek lisans ve doktora düzeylerinde eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdürmektedir.

Araştırma Alanları
Ana Bilim Dalımızın öğrencilere sunduğu akademik eğitim, önde gelen uluslararası üniversitelerde benzer programlardakine denk bir müfredat doğrultusunda, edebiyat, kültür, tarih alanlarında derslerden oluşmaktadır. “Amerikan Edebiyatı” başlığı altında verilen temel derslerde, roman, şiir, tiyatro, kısa öykü türlerinde metinler kronolojik olarak ele alınır. Bu derslerde geleneksel olarak dönemleri ve akımları temsil eden belli başlı yazarlar ve eserleri kadar, geleneğin dışladığı ya da merkezden uzakta tuttuğu metinler ve türlerin örneklerine de yer verilmektedir. Kültür alanındaki derslerde ise, Amerikan tarihinin ve kültürünün temelinde yatan kavramlardan yola çıkarak, eleştirel bir yaklaşımla, edebi ve kültürel ürünler incelenmektedir. Ayrıca, sadece Amerikan edebiyatına odaklanmakla kalmayıp, günümüz edebiyat ve kültür kuramları ışığında, edebiyat ile edebiyat dışı disiplinlerin ilişkilerinin ele alındığı “Edebiyat ve Tarih”, “Edebiyat ve İdeoloji”, “Edebiyat ve Bilinç Dışı” gibi dersler müfredatımızda sunulmaktadır.

Akademik Başarılar
Dr. Öğr. Üyesi İrfan Cenk Yay: YAY İ. C. , Uluslararası Bilimsel Yayınları Teşvik, TÜBİTAK, Aralık 2013

Eğitim-Öğretim Hedefleri
Ana Bilim Dalımızın lisans seviyesinde misyonu, edebiyatın, dünyaya ve hayata dair basmakalıp düşünce ve ön yargıları sorgulayan dönüştürücü işlevinden hareketle ve edebi/kültürel metinler üzerinden, Amerikan kültürü ve tarihine ve bunların dünya tarihi ve kültürleriyle etkileşim sürecine eleştirel açıdan bakan akademik çalışmalar yapmaktır. Bu misyondan hareketle vizyonumuz, tarihsel, kültürel ve edebi ürünleri karşılaştırmalı bakış açılarıyla irdeleyebilecek yetenekte öğrenciler ve araştırmacılar yetiştirmek; eğitim kadromuzun ve başarılı öğrencilerimizin uluslararası akademik dünyaya yenilikçi ve özgün katkıda bulunacak çalışmalar sürdürmesine destek olmaktır. Her yıl 80 kişilik kontenjanıyla bölümümüzün İngiliz Dil puan türü ile, sınavda ilk dokuz bine giren öğrencileri kabul etmektedir. Bölümümüz akreditasyon şartlarını oluşturmak ve taleplerini karşılamak adına hazırlık yapma sürecindedir. Yabancı Diller Fakültesi bünyesinde, İngilizce yeterlilik sınavının geçilememesi durumunda programımızın bir yıllık hazırlık sınıfı bulunmaktadır.

Öğrenci Kulüpleri
Ana Bilim Dalımıza dair bir öğrenci kulübü bulunmamaktadır.

Uluslararası Anlaşmalar
Ana Bilim Dalımızın Erasmus değişim programı kapsamında iki üniversite ile anlaşması bulunmaktadır. Erasmus değişim programı için anlaşmalı olduğumuz üniversitelerde bulunan iki kişilik kontenjan, öğrencinin gireceği İngilizce dil sınavından alacağı puana göre belirlenmektedir ve değişim programı beş ay sürmektedir. Erasmus anlaşmalarımızın olduğu üniversiteler, Almanya’da bulunan Freie Universitaet Berlin ve Avusturya’da bulunan Karl Franzens Universitaet Graz.

Bölümün Önemi
Ana Bilim Dalımızda verilen eğitim deneyimli bir akademik kadro ile uluslararası eş değer olan bölümlerin standartlarında denk bir eğitim sunmaktadır. Mezun olan öğrencilerine alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme imkânı vererek, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahip olma fırsatını sunar.

Mezunların İş İmkanları
Ana Bilim Dalımızın müfredatı mesleki eğitim odaklı değildir. Bununla birlikte dört eğitim-öğretim yılı (8 dönem) boyunca ileri düzeyde yabancı dil bilgisinin yanı sıra eleştirel/analitik düşünme yetisi kazanmış olarak mezun olan öğrencilerimiz, edindikleri beceriler sayesinde eğitim, iletişim, bilişim, yayıncılık, çevirmenlik, turizm ve finans gibi alanlarda iş imkanı bulabilmektedirler.



Kısa Tarihçe
Fransız Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı'nın İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi çatısı altında kurulması üniversite reformuyla 1933 yılında gerçekleşmiştir. Romanistik'e uzanan kökleriyle Ana Bilim Dalımız uzun yıllar boyunca diğer üniversitelerin Fransızca bölümleri için örnek teşkil eden, Türkiye çapında birçok bölüm ve ana bilim dalında çalışmalar yapan araştırmacı, bilim insanı, eleştirmen, yazar ve çevirmen yetiştirmiş öncü bir bölümdür. Kurucuları arasında Erich Auerbach ile Leo Spitzer gibi edebiyat incelemelerinde çığır açan filologların ardından Süheylâ Bayrav, Nesterin Dirvana, Adnan Benk, Berke Vardar, Tahsin Yücel, Nuran Kutlu, Erdim Öztokat, Osman Senemoğlu gibi değerli hocaların uzun yıllar süren katkılarıyla, bugün edebiyat incelemeleri ve eleştirisi, göstergebilim ve dil bilimi temelinde güncel çalışmaları yakından izleyen bir kadro görev yapmaktadır.

Araştırma Alanları
Fransız Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalının yoğun bir eğitim programı bulunmaktadır. Bir yıllık hazırlık programında, Fransızca bilmeyen veya Fransızca bilgi seviyesi düşük olan öğrencilere yönelik temel Fransızca öğrenimi verilmektedir. Birinci sınıftan itibaren dil bilgisi dersleriyle öğrencilerin Fransızca seviyelerini geliştirmeye devam etmenin yanı sıra, edebiyat ve dil bilimi içerikli derslerle öğrencinin Fransız edebiyatı, kültürü ve tarihi hakkında bilgi sahibi olmasını amaçlanmaktadır. Orta Çağ Edebiyatı’ndan başlayarak 21. yüzyıl edebiyat anlayışına ve yazınsal üretimlerine gelinceye dek Fransız edebiyat tarihinin her aşaması, tüm akımları, ayrıca tiyatro, dilbilim, yazınsal eleştiri ve gösterge bilimi gibi disiplinler ders programımızda yer almaktadır.

Akademik Başarılar
Palmes Académiques Şövalye nişanı - Prof. Dr. Arzu Mehlika KUNT (2015)
Palmes Académiques Şövalye nişanı - Prof. Dr. Nedret KILIÇERİ (2007)

Eğitim-Öğretim Hedefleri


Öğrenci Kulüpleri
Ana Bilim Dalımızda Frankofoni adlı bir öğrenci kulübü bulunmaktadır. Uzun yıllardan beri kendisini sürekli yenileyerek çalışmalarına devam eden kulübümüz, başta Film Okumaları ve Edebiyat Sohbetleri olmak üzere birçok etkinlik düzenleyen, faal bir yapıdadır. Bugüne dek çok sayıda akademisyen, yazar ve sanatçı kulüp etkinliklerinin konuğu olmuştur. Biz ana bilim dalı hocalarının da katkısıyla edebiyat, sinema, bilim, Fransız Kültürü gibi alanlarda etkinlikler düzenleyen kulüp, etkinlik mekanı olarak İstanbul Üniversitesi imkanlarının yanı sıra Fransız Kültür Merkezi, Notre Dame de Sion Lisesi, Pera Müzesi ve İstanbul Modern Müzesi gibi alanları kullanmaktadır.

Uluslararası Anlaşmalar

Bölümün Önemi
Ana Bilim Dalımızda Lisans ve Lisansüstü seviyelerinde verilen Edebiyat, Dil bilimi ve Gösterge bilimi dersleri, içerik bakımından Ana Bilim Dalımız ile aynı adı taşıyan diğer bölüm müfredatlarından ayrılmaktadır. Prof.Dr. Arzu Kunt Karşılaştırmalı Edebiyat, 21. yüzyıl Fransız Edebiyatı, Absürt Edebiyat ve Tiyatro alanlarındaki çalışmalarıyla Ana Bilim Dalımızı farklı bir noktaya taşırken, Dil bilimi ekseninde de Prof.Dr.Nurcan D. Karaağaç her zaman dil bilimindeki en güncel gelişmeleri öğrencilerimizle paylaşmaktadır. Prof.Dr. Nedret Kılıçeri ise göstergebilim düzleminde Ana Bilim Dalımızın ön plana çıkmasını sağlamıştır. Gösterge biliminin kurucusu olan ünlü bilim insanı Algirdas J. Greimas'ın da yıllarca ders verdiği Ana Bilim Dalımız, göstergebilim çalışmalarında öncü konumdadır. Bunun yanısıra Ana Bilim Dalı Başkanımız Prof.Dr. Arzu Kunt, öğretim üyelerimiz Prof.Dr. Nedret Kılıçeri ve Prof.Dr. Nurcan Delen Karaağaç'ın Fransız bilim insanları ve araştırmacılarıyla olan köklü bağları sayesinde, Ana Bilim Dalımızın bir ayağı her zaman yurt dışında olmuştur. Bu sayede de Ana Bilim Dalımız, bünyesinde lisansüstü seviyede araştırma yapmak isteyen öğrenci veya araştırmacılara çağdaş bir bakış açısı kazandırma konusunda öne çıkmaktadır.

Mezunların İş İmkanları
Mezunlarımız donanımlarına göre eğitim kurumları, yayınevleri, çeviri büroları, medya kuruluşları, bakanlıklar, turizm ve özel sektör alanlarında çalışma fırsatı bulabilirler.

Sosyal Medya
Twitter : @iufransizdili
Frankofoni Kulübü : @istuniffk


Kısa Tarihçe
İngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Edebiyat Fakültesi'nin en eski birimlerinden biri olup, 1930'lu yılların sonunda, Erich Auerbach ve Halide Edip Adıvar başkanlığında, Türk kültürü ve İngiliz edebiyatı arasındaki etkileşime katkıda bulunmak amacı ile kurulmuştur. Ana Bilim Dalında, geçmiş yıllarda, Vahit Turan, Mina Urgan, Berna Moran, Tatyana Moran, Sencer Tonguç, Özcan Başkan, Cevat Çapan, Akşit Göktürk gibi ilk kuşak öğretim üyelerinin yanı sıra Lale Akalın, İnci Birdal, Murat Belge, Oya Berk, Nebile Direkçigil, Zeynep Ergun, Nural Yasin ve Murat Seçkin ders vermiştir.

Araştırma Alanları
Ana Bilim Dalımız, Araştırma Üniversitesinin bir birimi olarak, öğrencilere araştırma olanakları sağlamaya çalışmanın yanı sıra çeşitli başvurular, davetler ve Erasmus+ ile her seviyede öğrenci ve akademik kadronun yurt dışı üniversitelerde araştırmalarını sürdürebilmesi için olanaklar sağlar. Akademik kadro uzmanlık alanlarında yeni araştırma projelerine yoğunlaşmayı hedeflerken bu kapsamda öğrenci de yetiştirmeye devam eder.
Akademik Başarılar
Proje: The Josiah Trent Memorial Foundation Endowment Fund/ Duke University/ Engaged Theater and Politics (Dr. Öğr. Üyesi Özlem Karadağ)
Proje: Kyoto Seika Üniversitesi, Kyoto, Japonya'da, "İngiliz Edebiyatı Eserlerinin Çizgi Roman, Manga ve Animelerdeki Alımlamaları" (Dr. Öğr. Üyesi Buket Akgün)

Eğitim-Öğretim Hedefleri
YKS Puan Türü: Dil, Başarı Sırası: 6703, Akreditasyon Yok.

Öğrenci Kulüpleri
Edebi Eleştiri Kulübü

Uluslararası Anlaşmalar
Erasmus Anlaşmaları:
İspanya Universidad Almeria
Fransa Universite De Limoges
Polonya Pedagogical University Of Cracow
Slovenya University of Maribor
İtalya Universita Degli Studi G D Annunzıo
Macaristan University of Mıskolc
Romanya Ovidius Unıversıty Of Constanta
Makedonya International Balkan University
Letonya Latvian Academy of Culture

Bölümün Önemi
Ana Bilim Dalımızın programı ülkemizin en eski ve en köklü İngiliz Dili ve Edebiyatı programlarından biridir. Programımız lisans aşamada kronolojik ve çok yönlü ilerler, lisansüstü aşamalarda ise 20. ve 21. yüzyıla odaklanır ve konusunda uzman öğrenciler yetiştirmeyi hedefler. Her aşamada İngilizce eğitim veren Ana Bilim Dalımız program içeriklerinin yoğunluğu ve ders çeşitliliği gibi konularda diğer benzerlerinden ayrılır. Lisansta her edebi dönem ve tür konusunda iyi bir altyapı ve donanıma sahip öğrenciler yetiştirirken, lisansüstü programlarda 20. yüzyıl ve sonrasına odaklanarak yenilikçi uzmanlaşma ve araştırma alanları geliştirmeyi hedefler. Lisans ve Lisansüstü programların ders ve/veya tez aşamalarında sunduğu Erasmus+ gibi olanakların yanı sıra, Araştırma Üniversitesi olanaklarını da öğrencilerine sunar.
Mezunların İş İmkanları
Öğretmenlik, Çeviri, Özel Sektör, Akademisyenlik, Yazarlık, Yayıncılık, İletişim ve Reklamcılık Sektörleri

Sosyal Medya
Twitter: @iuingilizdili | Instagram: iuingilizedebiyati 



Kısa Tarihçe
İspanyol Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı ilk kez 1986-87 döneminde eğitime başlamıştır. Kuruluş aşamasında Prof. Dr. Gül Işık ve Okt. Dr. Ricardo Campos Bloss önemli rol oynamışlardır. Prof. Dr. Ayşe Nihal Akbulut, Doç. Dr. Türkan Araz, Doç. Dr. E. Zeynep Önal ve Yard. Doç. Dr. Leman Gürlek’in farklı sürelerle başkanlık görevini yaptığı ana bilim dalımız; Türk ve İspanyol öğretim kadrosuyla güçlenerek günümüzde Doç. Dr. Ebru Yener Gökşenli’nin başkanlığında akademik faaliyetlerini geliştirerek sürdürmekte, donanımlı kadrosu ve kaliteli eğitimiyle her geçen yıl daha fazla talep görmektedir.

Araştırma Alanları
Ana Bilim Dalımızda İspanyol dili, edebiyatı, kültürü ile Latin Amerika edebiyatı, kültürü ağırlıklı çalışmalar yapılmakta; bu alanda tarih,çeviri, dilbilim, edebiyat ve dil eğitimi üzerine araştırmalar yürütülmektedir.

Eğitim-Öğretim Hedefleri
HEDEFLER: 1- Öğrencilerin çağdaş eğitim teknolojilerinden yararlanan öğretim elemanlarından ders almaları
2- Öğrencilerin en iyi şekilde eğitim almaları için ders malzemelerinin geliştirilmesi ve aralarında nicelik ve nitelik açısından denge sağlanması 3- Öğrencilerin İspanyol dilini tüm kurallarıyla tanıyıp uygulama becerisine sahip olmalarının ve İspanyol Edebiyatı hakkında derin bilgi sahibi olmalarının sağlanması
4- Öğrencilerin İspanyolca bilgilerinden yararlanabilecekleri alanlara yönlendirilmesi

YKS Puan Türü: Dil, Kontenjanı: 52, Öğrenci Başarı Sıralaması: 2019 yılında programa yerleştirilen son kişinin puanı 419,34, başarı sırası ise 10.285’tir.

Ana Bilim Dalımız akreditasyon sürecine hazırlık çalışmaları içindedir. Hazırlıkla birlikte 1+4 yıllık bir eğitim sunulmaktadır.

Öğrenci Kulüpleri
Öğrencilerimiz fakültemizin ve üniversitemizin öğrenci kulüplerinden faydalanabilmektedirler.

Uluslararası Anlaşmalar
Ana Bilim Dalımızın Farabi ve Mevlana değişim programları için kontenjanı bulunmaktadır. En aktif öğrenci değişimi ise Erasmus programında gerçekleşmektedir. Lisans düzeyinde İspanya’da Salamanca, Almería, Burgos, Castilla-La Mancha Üniversitelerinde ve Yunanistan’da Atina Kapodistrian Üniversitesi’nde; lisansüstü düzeyde ise İspanya’da Burgos Üniversitesi, İtalya’da Napoli Orientale Üniversitesi ve Yunanistan’da Atina Kapodistrian Üniversitesi’nde Erasmus programından yararlanmak mümkündür.

Erasmus+, öğrenim ve staj hareketliliği olmak üzere iki ayrı eğitim olanağı sağlamaktadır. Erasmus+, aday öğrencilerde bağlı bulundukları eğitim kurumlarında ilk yılını tamamlamış olma şartını aramaktadır. Erasmus+ öğrenim hareketliliği en az 3 aylık, en fazla ise 12 aylık bir süreyle başka bir Avrupa ülkesinde eğitime devam edilmesine olanak sağlamaktadır. Erasmus+ staj hareketliliği ise en az 2 ay en fazla 12 ay süre ile gerçekleştirilebilmektedir.

Erasmus+ öğrenim hareketliliğine başvuru yapabilme şartları için detaylı bilgi fakültemizin ilgili sayfasından takip edilebilir.

Bölümün Önemi
İspanyolca uluslararası iletişimde dünya üzerinde İngilizceden sonra en çok kullanılan dildir. Tüm dünyada İspanyolca bilen kişi sayısı yaklaşık 567 milyondur. Resmi dil olarak 21 ülkede konuşulmaktadır. Böyle bir dilin edebiyatıyla birlikte öğretimini üstlenmiş Ana Bilim Dalımız 1986-87 eğitim ve öğretim yılından günümüze İspanyol ve Latin Amerika dili, edebiyatı ve kültürünün Türkiye'deki elçisi görevini görmektedir.

Eğitim, turizm, çeviri, basın, ticaret alanlarında çalışan çok sayıda öğrenci yetiştirmiştir. Gerek eğitim sektöründe gerekse ülkemizle ilişkileri giderek artan Konsolosluklarda, Büyükelçiliklerde ve ticaret sektöründe çalıştırmak üzere insan yetiştirmeye devam etmektedir.

Mezunların İş İmkanları
Mezunlarımız öğretmenlik, mütercim tercümanlık, gazetecilik ve televizyon yayıncılığı, ithalat-ihracat, diplomasi, bankacılık, eğitimsel yazılar ve yayıncılık, telekomünikasyon, seyahat ve turizm endüstrisi, moda tasarımı alanlarına yönelmektedir.

Sosyal Medya
Facebook: İ.Ü. İspanyol Dili Edebiyatı 
Twitter: @UEdebiyat




Kısa Tarihçe
1969’dan beri Fransız ve Roman Dilleri ve Edebiyatları Bölümü çerçevesinde seçmeli yardımcı sertifika veren Birimimiz, 1978’de İtalyan Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı adı altında ilk öğrencilerini alarak, dört yıllık dil ve edebiyat eğitimine başlamıştır. Ana Bilim Dalı’nın kurumlaşması için, Türk uyruklu öğretim görevlilerin yetiştirilmesi amaçlanmış; bu nedenle ilk kez 1986-1987 öğretim yılında Yüksek Lisans, 1995-1996 öğretim yılındaysa Doktora Programı açılarak Ana Bilim Dalı’ndaki araştırma görevlilerin yetiştirilmesi öncelikli hedef olarak belirlenmiştir. 2005-2006 öğretim yılından itibaren Avrupa Birliği Ortak Başvuru Metni gözetilerek hazırlanan dört yıllık lisans programı sonunda öğrencilerin C1 düzeyine ulaşabilmeleri hedeflenmektedir. 2015-2016 eğitim-öğretim yılından itibaren Yabancı Diller Yüksek Okulu bünyesinde iki yarıyıldan oluşan İtalyanca hazırlık programı açılmıştır.

Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü içinde yer alan İtalyan Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı Lisans ve Yüksek Lisans programları düzeyinde İtalyan dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanında eğitim veren bir birimdir. İtalyanca hazırlık programında öğrencilerimiz temel dil becerilerini kazandırmayı hedefleyen okuma, yazma ve konuşmaya yönelik dilbilgisi ve dil çalışmaları dersleri görmektedirler.

Araştırma Alanları
Yabancı dil olarak İtalyanca öğretimi, karşılaştırmalı dilbilim, karşılaştırmalı edebiyat, sömürgecilik sonrası edebiyat, feminist edebiyat ve eleştiri, İtalyan edebiyatı, çeviribilim vb. alanlarda bilimsel çalışmalar ve yayınlar yapılmakta, bilimsel etkinlikler düzenlenmektedir.

Akademik Başarılar
Doç. Dr. Sadriye Güneş: IPHRAS – Interphraseologie für Stüdien-und Berufsmobile (Avrupa Birliği Öğrenim ve Çalışma Hareketliliğine Yönelik Çok Dilli Frazeoloji Modulleri Tasarımı ve Online Öğretimi) AB Destekli Proje, 2013-2014;

Cultural Heritage and Local Development along the Southern Border of Bulgaria, 2012-2013;

Food and Cultural Identity: between the Market, the Humanities and the Social Sciences, Erasmus Intensive Program, AB Destekli Proje 2012;

PERMİT (Promote Education and Reciprocal Understanding Through Multicultural Integrated Teaching / Çokkültürlü Bütünleşik Öğretim Aracılığıyla Eğitimi ve Karşılıklı Anlayışı Teşvik Etmek), AB Destekli Proje, 2008-2009;

Doç. Dr. Barbara Çelebi:

Proje Koordinatör CAP. 2619/2 ES. FIN. 2015 İTALYAN DİLİ EĞİTİMİ İÇİN KATKI KULLANIMI PROJESİ, İtalyan Dış İşleri ve Uluslararası İşbirliği Bakanlığı, 4000€
01/12/2014 - 01/07/2015
Proje Koordinatör CAP. 2619/2 ES. FIN. 2014 İTALYAN DİLİ EĞİTİMİ İÇİN KATKI KULLANIMI PROJESİ, İtalyan Dış İşleri ve Uluslararası İşbirliği Bakanlığı, 5000€
 01/12/2013 - 01/07/2014

Proje Koordinatör CAP. 2619/2 ES. FIN. 2013 İTALYAN DİLİ EĞİTİMİ İÇİN KATKI KULLANIMI PROJESİ, Italyan Dış İşleri ve Uluslararası İşbirliği Bakanlığı, 5000€, 01/12/2012 - 01/07/2013

Doç. Dr. Antonella Elia: Napoli l’Orientale Üniversitesi ile“NAPOLI – ISTANBUL un viaggio in tandem: Ponti, Intrecci e Incontri tra Lingue e Culture del Mediterraneo” başlıklı proje, 2019-2020; Venedik UNICORN kültür derneği ile öğrencilerin edebiyat becerilerinin geliştirilmesine yönelik proje, 2019-2020.

Eğitim-Öğretim Hedefleri
Eğitim-Öğretim Hedefleri: Ana Bilim Dalımızı tercih eden öğrencilerimizin İtalyan dili, edebiyatı ve kültürüyle tanışmasını, edindiği bilgi birikimini işler hale getirerek mesleki anlamda da kullanabilmesini sağlamak öncelikli hedefimizdir. Kültürlerin, dillerin kaynaşmasıyla küreselleşen dünyada İtalyan dilini, kültürünü, edebiyatını derinlemesine bilen nitelikli elemanların, kariyer yapan bilim insanlarının yetiştirilmesinin yanı sıra müfredatımızda yer alan çeviri ve özel alanlar dersleri ile son yıllarda başta sağlık turizmi olmak üzere ülkemizde gelişmekte olan alanlarda çalışacak başarılı kişilerin yetiştirilmesi Ana Bilim Dalımızın hedefleri arasında yer almaktadır.

YKS Puan Türü: Ana Bilim Dalımız YKS-Dil puan türü ile öğrenci almaktadır. 50 kontenjanı bulunan Ana Bilim Dalımızın 2019 yılı ortalama başarı sıralaması 397011, tavan başarı sıralaması 2276, taban başarı sıralaması ise 15935’tir.

İmkânlar: Ana Bilim Dalımızda öğrencilerimizin faydalanması için her dil seviyesine uygun yaklaşık 3000 İtalyanca kaynaktan oluşan bölüm kitaplığımız mevcuttur. Ayrıca İstanbul İtalyan Kültür Merkezi ve Circolo Roma ile düzenlenen toplantılar, konferanslar, sinema gösterimi ve müzik dinletisi etkinlikleri ile öğrencilerimiz birinci sınıftan itibaren aktif olarak İtalyan dili ve kültürü ile iç içe bulunmaktadır.

Hazırlık: Hazırlık sınıfımızda İtalyan uyruklu öğretim görevlilerimiz ders vermektedir ve dersler %70 oranında İtalyanca yapılmaktadır. Yıl sonunda yapılan Hazırlık Yeterlik Sınavı’ndan geçer not alan öğrencilerimiz 1. sınıfa geçmeye hak kazanır.

Bölümümüze gelmeden önce İtalyanca öğrenmiş olan öğrencilerimiz güz dönemi başında yapılan İtalyanca Yeterlik Sınavını geçtikleri takdirde hazırlık sınıfını atlayarak 1. sınıfa geçmeye hak kazanırlar. Güz dönemi başında yapılan İtalyanca Yeterlik Sınavına İtalyanca bilmeyen öğrencilerimizin girmesine gerek bulunmamaktadır.

Uluslararası Anlaşmalar
Ana Bilim Dalımız ile Erasmus anlaşması olan üniversiteler:
Università Ca’ Foscari: Lisans, Doktora
Università degli Studi di Verona: Doktora
Università per Stranieri di Siena: Lisans, Doktora
Università degli Studi di Perugia: Lisans, Yüksek Lisans
Università degli Studi di Pavia: Lisans, Yüksek Lisans, Doktora
Università degli Studi di Napoli L’Orientale: Lisans, Yüksek Lisans, Doktora

Bölümün Önemi
Ana Bilim Dalımızın akademik kadrosunda anadili İtalyanca olan çok sayıda akademisyen yer almaktadır. İtalyan üniversiteleriyle yapılan ikili anlaşmalar çerçevesinde sağlanan fırsatlar sayesinde öğrencilerimizin İtalyan dili, edebiyatı kültürü ve tarihi hakkında bilgileri artar ve iletişim becerileri gelişir. Üniversitemizin bulunduğu şehir, mezun öğrencilerimize birçok alanda çalışma fırsatı sunmaktadır.

Mezunların İş İmkanları
İtalyan Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı mezunları yabancı dil olarak İtalyanca öğretimi yapan kurumlarda (özel okullar, liseler, dil kursları vb.) öğretmenlik yapabilir; gerek resmi kurumlarda gerekse özel sektör alanında tercüman olarak çalışabilir; İtalyan şirketlerinde, banka, tekstil, dış ticaret, turizm ve sağlık turizmi ile ilgili kuruluşlarda görev alabilirler.